SuomeksiEnglanniksi
Väitöskirjat

Discussion forums – From idea creation to incremental innovations. Focus on heart-rate monitors

Haavisto Piia

KTM Piia Haavisto tarkasteli kansainvälisen liiketoiminnan alaan kuuluvassa väitöstutkimuksessaan Turun yliopistossa keskustelufoorumeiden hyödyntämistä tuoteinnovoinnissa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten keskustelufoorumeilla esitetyt tuoteideat saataisiin yrityksen hyödynnettäväksi.

Haavisto tutki väitöstyötään varten sykemittareihin liittyviä internet-keskusteluja. Tutkijan mukaan kuluttajat ovat innokkaita jakamaan osaamistaan saadakseen parempia tuotteita harjoittelunsa tueksi. Keskustelufoorumeilta löytyy tietoa siitä, millaisia perustekijöitä, suoritustekijöitä ja yllätystekijöitä kuluttajat tuotteelta odottavat. Nämä kaikki määrittävät, millainen on kuluttajan kokema arvo.

‒ Ideat, joista kuluttajat mieluiten keskustelevat, liittyvät erityisesti tehokkaaseen harjoitteluun ja harjoitustuloksiin, kertoo sykemittareihin liittyviä keskusteluja tutkinut Haavisto.

Väitöskirja esittelee tuoteinnovointievankelistat

Haaviston väitöstutkimuksen mukaan keskustelufoorumeita voidaan käyttää tuoteinnovointiin ilman yrityksen osallistumista keskusteluun.

‒ Tosin tämä on suhteellisen tehotonta. Suljettu innovaatiofoorumi, jossa kuluttajat ja yrityksen edustajat ovat vuorovaikutuksessa, on selkeästi tehokkaampi vaihtoehto.

Haavisto esittelee tutkimuksessaan tuoteinnovaatioevankelistan, jonka tehtävänä on ohjata keskustelua ja pitää se sävyltään positiivisena. Tutkijan mukaan keskustelufoorumeissa aihe vaihtuu usein ja varsinainen ajatus hukkuu, minkä vuoksi on oleellista, että joku ohjaa keskustelua.

‒ Keskustelijat hyväksyvät yrityksestä riippumattoman asiantuntijan joukkoonsa mieluummin kuin yrityksen virallisen edustajan. Keskusteluista huomaa, että harjoittelun asiantuntija saa osakseen todella positiivista kohtelua ja hänen kanssaan keskustellaan mielellään.

Tuotepettymyksiin puututtava nopeasti

Haaviston mukaan keskustelufoorumeilla on paljon potentiaalisia innovoijia, jotka odottavat yritykseltä aktiivista osallistumista.

‒ Negatiiviset tunteet leviävät helposti keskustelijoiden keskuudessa ja muuttuvat tuotepettymyksistä vihaan yritystä kohtaan, ellei yritys ole selvillä keskustelun kulusta ja puutu tilanteeseen nopeasti. Siksi on tärkeää paitsi käsitellä kuluttajien valitukset, myös puuttua nopeasti negatiivisia tunteita aiheuttaviin ongelmiin.

Haavisto tarkasteli tutkimuksessaan keskustelufoorumien käyttöä vähittäisten innovaatioiden ideointiin. Tutkimuksen aineisto koostuu 2187 keskustelusta 28 yleiseltä tai yrityksen ylläpitämältä sykemittareihin liittyvältä keskustelufoorumilta.

Väitöskirja on englanninkielinen

Tuotenumero:9789522493613
Ulkoasu:nid.
Tekijä:Haavisto Piia
Laajuus:209 s.
ISBN:9789522493613
Julkaisuvuosi:2014
Sarja:Sarja A-8:2014
29,00 €
(sis. ALV 10%)


26,36 €
(ALV 0%)
Määrä: kpl