SuomeksiEnglanniksi
Yhteiskunta

Jytky - Eduskuntavaalien 2011 mediajulkisuus

Pernaa Ville & Railo Erkka (toim.)

Jytkyillä viitattiin 1900-luvun alussa hurjiin maalaistansseihin. Vuosisataa myöhemmin Timo Soini risti jytkyksi perussuomalaisten vaalivoiton. Käsissäsi oleva Jytky on tutkimus, joka läpivalaisee kevään 2011 eduskuntavaalien mediajulkisuuden.

Oliko vaalijulkisuus samanlaista Eirasta Inariin? Mikä merkitys oli television vaalitentillä? Millaisen jännitteen EU:n talouskriisin syveneminen vaalikamppailuun toi? Ketkä puoluejohtajista olivat valokeilassa, ketkä jäivät varjoon? Miten Timo Soini isännöi puoluettaan kampanjoinnin kiihtyessä?

Teoksessa osoitetaan, että populistisen haastajan viesti välittyi. Perussuomalaisten mediakuva oli kuitenkin ristiriitainen: Soinin joukkojen gallup-menestystä rummuttaneet jutut saivat rinnalleen uhkakuvien sävyttämän tulkinnan impivaaralaisesta perus-Suomesta.

Vaalijulkisuutta hallineen agendan loi yhtenäistä uutisvirtaa tuottanut etelän media - Helsingissä sijaitsevat yhteistoimitukset ja suuret mediatalot. Sosiaalisessa mediassa uutiset kuitenkin elivät omaa elämäänsä ja tiedotusvälineiden tuottama kuva tuli haastetuksi.

Kirjan kirjoittajat ovat Turun yliopiston Eduskuntatutkimuksen keskuksen tutkijoita. Teos on Helsingin Sanomain Säätiön rahoittaman tutkimushankkeen loppuraportti.

Tuotenumero:9789512951270
Ulkoasu:nid.
Tekijä:Pernaa Ville & Railo Erkka (toim.)
Laajuus:420 s.
ISBN:9789512951277
Julkaisuvuosi:2012
Sarja:Kirja-Aurora
29,00 €
(sis. ALV 10%)


26,36 €
(ALV 0%)
Määrä: kpl