Hyppää pääsisältöön
Kategoria: Annales Universitatis Turkuensis

The Construction of Entrepreneurial Opportunities - Focus on Women Entrepreneurs

Franzén Riikka

Yrittäjä näyttäytyy monesti sankarina, joka visionäärisyytensä ja poikkeuksellisen kyvykkyytensä ansiosta kykenee, usein yksin, raivaamaan esteet tieltään ja luomaan menestyneen yrityksen. Tällainen mediassakin usein esitetty tarina on säkenöivä ja inspiroivakin, mutta moniko yrittäjä todellisuudessa pystyy samaistumaan sankarin rooliin? KTM Riikka Franzénin väitöstutkimus liiketoimintamahdollisuuksien luomisesta tarkastelee naisyrittäjien puhetta ja tarinoita yrittäjyydestä piirtäen arkisempaa ja monimuotoisempaa kuvaa yrittäjyydestä.

Ilman mahdollisuutta ei ole kannattavaa liiketoimintaa. Franzénin väitöstutkimus tarkasteli, miten naisyrittäjät puhuvat liiketoimintamahdollisuuden luomisesta, itsestään yrittäjinä sekä liiketoiminnastaan ja mitä tämä kertoo meille liiketoimintamahdollisuuksista sekä niiden luomisen konteksteista. Tutkimuksessa analysoitiin, millaisia metaforia naisyrittäjät käyttävät liiketoimintamahdollisuuksien luomisesta sekä miten he tarinoissaan (narratiiveissaan) rakentavat ja tekevät ymmärrettäväksi identiteettiään, elämäntilannettaan ja yrittäjyyttään.

- Tutkimuksen tulokset kertovat vähemmän loistokasta ja arkisempaa kuvaa yrittäjyydestä ja yrittäjistä, kuin mihin ehkä olemme tottuneet. Naisyrittäjien tarinoissa yrittäjät eivät näyttäydy visionäärisinä sankareina, jotka yksinään taistelevat tiensä huipulle. Näissä tarinoissa yrittäjä sinnikkäästi puurtaa kohti unelmaansa, joka voi olla omasta ajankäytöstä päättäminen, itselle sopivan työympäristön luominen ja työskentely omilla ehdoillaan ja omien arvojen mukaisesti. Naisyrittäjien tilanteet, motiivit ja keinot luoda liiketoimintamahdollisuuksia ovat moninaiset, Franzén kertoo.

Yrittäjä voi olla itsekin hämmentynyt siitä, että on päätynyt yrittäjäksi. Yrittäjäidentiteetin rakentaminen vie aikaa, eikä se aina ole helppoa naisyrittäjälle, koska yrittäjyys on edelleen varsin miehinen ala eikä sen välttämättä katsota soveltuvan naiselle.

- Naisyrittäjät joutuvat luomaan mahdollisuutta samalla kun neuvottelevat ympäristönsä kanssa omasta tavastaan olla esimerkiksi nainen, vaimo, äiti, tytär, ja yrittäjä. Liiketoimintamahdollisuuksien luominen on siis sukupuolittunutta, eikä naisyrittäjäkään pysty välttämään yhteiskunnan sukupuolittuneita normeja, arvoja ja asenteita, toteaa Franzén.

Tutkimustulosten valossa liiketoimintamahdollisuuden luominen ei pääty yrityksen perustamiseen, vaan sitä luodaan pikemminkin jatkuvasti vuorovaikutuksessa muiden, esimerkiksi toisten yrittäjien, kilpailijoiden, asiakkaiden ja perheenjäsenten kanssa. Luotavaan liiketoimintamahdollisuuteen sulautuu yrittäjän henkilökohtaiset arvot, tavoitteet, unelmat ja tilanne niin, että kokonaisuuden osaset loksahtavat paikoilleen palapelin palasten tavoin muodostaen mahdollisuuden juuri ko. yrittäjälle.

Väitöskirja on englanninkielinen

Tuotenumero:9789512986347
Ulkoasu:nid.
Tekijä:Franzén Riikka
Laajuus:184 s.
ISBN:9789512986347
Julkaisuvuosi:2021
Sarja:E osa 81
Verollinen hinta:
15,00 €
(sis. ALV 10%)
Veroton hinta:
13,64 €
(ALV 0%)
kpl